vrijdag 8 februari 2013

Een lesje Brabants..

Aangezien het nu Carnaval is, vond ik het wel weer eens tijd voor een lesje Brabants. Aangezien mensen het leuk vinden om hier Carnaval te vieren, ook als ze zelf niet Brabants zijn, help ik jullie een beetje. Zo vallen jullie niet op! (Niet vanwege de taal dan in ieder geval, hihi)

Ik begin maar met de plaatsnamen. Met Carnaval zijn de plaatsnamen anders. (Leuk als je bij iemand op visite gaat, en je houdt hier geen rekening mee..) Plaatsnamen zoals Stampersgat, Kielegat, Peeënrijk of Potteschijtersland.. Je moet er maar van houden.

'Da wit 'k tog ok nie?!'  --> Dat weet ik toch niet?
'Hullie hebben ut wir begaaid' --> Ze hebben er weer een rotzooi van gemaakt.
'Hoe doede gij da?' of 'Hoe hedde gij da gedoan' --> Hoe doe je dat? Hoe heb je dat gedaan?
'We schuft dà?'  --> Wat kost dat?
'Ge het ut of ge het ut nie' --> Je hebt het, of je hebt het niet

En nu jullie!
'Kai gaaf''
'Of nie dan?'
'Wittewel?'
'Os ma'
'Slaaj meej ajuin meej aai mee êrêpul'
'Vulste vul'

Om er maar vast in te komen, hier alvast een van mijn favoriete carnavalsliedjes van dit jaar.

0 reacties:

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide