donderdag 17 januari 2013

Ben jij een goede luisteraar?


Laatst had ik een workshop luisteren, en nou.. dat heeft echt mijn oren geopend! Ik dacht altijd dat ik een redelijk goede luisteraar was, maar na deze training, begin ik wel een beetje te twijfelen..


Luisteren is een vorm van je concentreren. Je concentreert je op hetgeen de verteller verteld. Je kunt niet ergens anders aan gaan denken, want dan hoor je niet meer wat die persoon verteld. Concentratie is dus belangrijk. Maar alleen dat, is niet genoeg. Want hoe moet je reageren?

Wat je vooral niet moet doen:
1. Jezelf erbij betrekken
Herken je dat? Iemand vertelt iets, en je denkt telkens Oh, dat heb ik ook!.. Je moet dat eigenlijk proberen te negeren, want het is erg vervelend als iemand dit doet.
We hadden hier een oefening voor. De ene helft van de klas ging naar buiten met de opdracht een verhaal te verzinnen. De andere helft kreeg de opdracht om telkens zichzelf in het verhaal te betrekken.
Ik ging dus naar de gang, en toen ik terugkwam, en mijn verhaal vertelde, deed dat meisje waar ik tegen sprak dit dus. Telkens ´Dat had ik ook!´ ´Ja, dat heb ik ook gedaan´, en zo verder.. Zij zag mijn ergernis.. Ik kwam er achter dat ik dit zelf ook heel vaak doe in gesprekken, maar ik weet nu pas hoe vervelend het kan zijn.. Niet meer doen dus!

2. Overdreven doen
´Oh, wat erg!´ ´Dat is echt vreselijk´ Overdreven bezorgd reageren dus. Ook al vind je het inderdaad heel erg, je hoeft het niet de hele tijd te blijven zeggen. De verteller wil zijn/haar verhaal kwijt, en dan is het erg vervelend om telkens te moeten aanhoren hoe vreselijk het wel niet is..

3. Advies geven
De verteller zit niet te wachten op advies, maar wil alleen maar vertellen wat er aan de hand is. Dus behalve wanneer er wordt gevraagd 'Wat zou jij doen?', geen advies geven, maar gewoon luisteren.

Andere dingen die je ook niet moet gaan doen: Geruststellen, voorspellen wat de verteller zal gaan zeggen, je eigen antwoord alvast formuleren in je hoofd, de zin van de ander afmaken. En belangrijkste: Je moet niet afgeleid zijn, maar geconcentreerd naar de ander luisteren.


Ben jij een goede luisteraar, of doe jij dit soort dingen ook?

1 reacties:

Dave zei

Wat ik ook haat is knikken als je iets aan het vertellen bent, of korte woordjes:
"Hmhm... hmhm... hmhm..." of "Ja.... ja... ja..."
Dan heb ik het gevoel dat ik me moet haasten met mijn uitleg of dat het hun gewoon niet interesseert.

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide