zondag 27 januari 2013

Ben jij een goede luisteraar? (deel 2)



Laatst had ik een workshop luisteren, en nou.. dat heeft echt mijn oren geopend! Ik dacht altijd dat ik een redelijk goede luisteraar was, maar na deze training, begin ik wel een beetje te twijfelen.. Deel één van deze post kun je hier vinden. Dat gaat over wat je juist niet moet doen, als je een goede luisteraar wilt zijn.

Luisteren gebeurt op drie niveaus. Niveau 2 is wat het meeste wordt gedaan. Als een niveau 3 luisteraar bent, dan mag je jezelf een schouderklopje geven, want dat betekent dat je echt een goede luisteraar bent!

Niveau 1: Lokaal luisteren
Dit is het luisteren en dan reageren vanuit je eigen ervaringen. Je luistert als het ware naar een stem in je hoofd, en je bent meer bezig met jezelf, dan met de verteller. (Alle dingen die fout kunnen gaan, die ik in deel één vertelde, vallen hier dus onder)

Niveau 2: Gefocust luisteren
Je aandacht is geheel bij de ander. Je denkt niet aan jezelf, maar alleen aan wat de ander vertelt. Je kunt doorvragen, zodat de luisteraar het gevoel krijgt dat je echt goed luistert. Zo gaat hij/zij ook meer vertellen.

Niveau 3: Non verbaal luisteren
Dit is eigenlijk de beste manier van luisteren, maar weinig mensen kunnen/doen dit. Je luistert met al je aandacht naar de persoon, maar je let ook op de non verbale communicatie. De houding, manier van kijken, etcetera. Je kunt doorvragen als je ziet dat wat iemand vertelt, in strijd is met zijn/haar houding. (Bijvoorbeeld wanneer iemand vertelt dat zijn vakantie heel erg leuk geweest is, terwijl hij er erg verdrietig bij kijkt.)

Je moet dus eigenlijk niet alleen kijken naar de inhoud, dus wat de persoon vertelt, maar ook naar de behoefte. De behoefte (evenals emotie, interpretatie en oordeel) zijn niet letterlijk waarneembaar, maar je kunt ze wel opmerken. Je moet hiervoor natuurlijk wel beter je best doen.

Wat je moet doen om goed te luisteren
- Benoemen wat je bij de ander ziet gebeuren
- Je aandacht volledig op die persoon richten
- De ander proberen volledig te begrijpen
- Samenvatten
- Eventueel kun je nog vragen wat de ander wil, wat je voor hem/haar kunt doen.

Goed luisteren is dus eigenlijk best lastig. Je moet je ego opzij zetten. Mensen hebben de neiging om beter te zijn dan anderen. Al iemand tegen je zegt 'Oh, ik heb gisteren zo lekker gegeten!', dan ga je vanzelf al bedenken wat jij gisteren gegeten hebt. En of dat lekkerder was dan wat die persoon gegeten heeft. Herken je het?

0 reacties:

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide