zaterdag 24 november 2012

Trots op mijn zachte G..


Het liedje van Guus Meeuwis zegt het eigenlijk al. Genoeg redenen om trots te zijn op Brabant. En wel zo trots als een fries. (Al vind ik dat een stomme zin, want daardoor is het nummer niet het Brabants volkslied geworden..) We hebben zo ons eigen taaltje, wat anderen vaak niet begrijpen. Ze proberen ons, en onze zachte G na te doen, vaak zonder succes..


Ik neem aan dat jullie dit allemaal kennen. Ik hoop eigenlijk van niet, maar ik zie dat dat niet erg realistisch is. Deze films zijn echt vreselijk. Dit is dus wat ik bedoelde met het nadoen van Brabants, en dat het dan mislukt. Wij zeggen echt niet over kut achter, en zo grof als deze types zijn, zijn we echt niet allemaal. Ik zie dit als een belediging, en ik snap ook niet dat iedereen dit zo vreselijk grappig vind. (Bovendien zit er ook gewoon geen humor in.)

 Bron
Dit vind ik dan wel grappig. Het is toch veel makkelijker om alles korter te zeggen?

Zelf woon ik in een klein dorpje, en daar spreken we Mays. Nou okee, ik eigenlijk alleen met mijn opa en oma. Soms. Maar ik kan alles wel verstaan. Ik weet alleen nooit of iets nou Brabants is, of Mays. Zoals 'errepul' (aardappel), 'Kwatta' (Chocola), 'De pad' (De oprit. Ik wist eigenlijk niet eens dat dit dialect was, maar toen ik dit een keer zei, kreeg ik echt een reactie van He, wat zeg jij nou?) 'Bekant' (Bijna) 'Erbeesies' (Aardbeien). En ga zo maar door. Ik weet overigens niet of ik alles goed schrijf hoor, het is meer spreektaal dan wat je werkelijk gebruikt om te schrijven.

Ik dacht dat ik voornamelijk ABN praatte. Dat denk ik nog steeds, maar ik heb een aantal kleine dingetjes ontdekt. Zo roepen wij 'Houdoe!' tegen elkaar als we weggaan. Ik wist niet dat ik die term zo vaak gebruikte, totdat ik naar Rotterdam ging. We lopen ergens, gaan in een winkel, gaan weg, en wat roep ik? 'Houdoe!' Met als gevolg dat ik hele rare blikken terug kreeg..

Spreken jullie een dialect, of weten jullie nog leuke Brabantse termen?

3 reacties:

Dave zei

Keileuk! Ik vond nochtans toen ik je filmpje van deze week bekeek niet dat je zo dialect praatte, of had je er dan extra op gelet?
"Kwatta" is trouwens geen dialect maar een merknaam van choco =)
Voor "bijna" zeggen wij 'Bekans" en het dialect voor aardbeien is hetzelfde.
Conclusie volgens mij is dat het Brabantse dialect van jullie gewoon hard op het Vlaamse dialect lijkt waar ik woon.
En tjah, "Houdoe", daar kan ik moeilijk iets over zeggen, dat is gewoon raar =)

Mariska zei

Haha ja het lijkt inderdaad wel wat op het Vlaams.. Ik heb ook echt geen idee waar die 'houdoe' vandaan komt, maarja iedereen roept het nou eenmaal XD Net als in Limburg, daar roepen ze 'haié' (of zoiets) dat klinkt ook best raar..
In het filmpje had ik er niet echt extra op gelet hoor, het is meer dat ik bij mijn opa en oma Brabants of Mays praat, maar 'normaal' praat ik redelijk ABN
(oh btw, echt leuk, van die lange reacties! :))

Carlijn zei

Maris, houdoe komt van doei geloof ik, mijn opa en oma (en moeder) komen uit tilburg, dus als ik een dagje daar ben geweest is dat nog wel een tijdje terug te horen haha

Profile

Mijn foto
Mariska
Dit is een blog van een meisje van 18, genaamd Mariska. Over fashion, fotografie, boeken, muziek en nog veel meer! Follow me, if you like?
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Labels

Bloglovin

Follow Blosses

Goodreads

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Mariska has read 0 books toward her goal of 100 books.
hide